Thursday, February 9, 2012

who i am now?

Assalamualaikum wbt and hello guys :)

yaaaaa who i am now? sekarang akulah abang, akulah ayah, akulah ibu kepada mak dan
adik adik yang lain. why? asal banyak sangat pangkat kau ni mie? kau tamak pee?
habis mak kau siapa ayah kau siapa? hahaha tadalah i mean aku terasa akulah ayah,
akulah ibu sebab apaa, tanggungjawab tu dah ada pada bahu lengan sixpack muscle aku,
walaupun tak terangkat tanggungjawab tuu aku terpaksa pegang dan genggam
setabah yang mungkin.

Come on miee, kau 18 tahun, patutnya kau rasa teenage life, macam budak budak lain,
hang sana sini, pegi sana sini, hibur sana sini. Err aku nak rasa semua tuu, tapi aku
tak boleh rasa semua ni. Aku terpaksa telan air liur yang tasteless/tawar ni
supaya aku dapat rasa manis dikemudian hari. Tipulah kalau aku tanak suka suka,
hidup macam remaja lain, aku nak semua tuu, tapi aku tak boleh rasa aku tak boleh
lari daripada tanggungjawab ni. Aku akan rasa seronok, suka suka bila aku diluar
rumah, bila didalam rumah aku akan jadi apa yang sepatutnya aku jadi.

Didalam rumah ni mana ada laki lain kecuali aku sorang, that's why aku tak boleh
tinggalkan keluarga aku lame lame untuk sesuatu tujuaan.
Routine harian aku sekarang ni, pagi pagi aku akan hantar adik adik aku ke sekolah
itupun ada yang ponteng hantar jugak, then tolong mak kemas rumah dn sbgnya,
pastu pergi kerja, dari pukul 10am-10pm. pastu kebabooommm tidur terus.
kalau tak tidur terus, ajar ain subject spm dia tuuh, ajar yang mana mampu mana
ingat jelah, kalau letih sangat besok hari jelah haha

Now, aku tengah berusaha macam mana nak bawak usaha agama dan suasana agama
di dalam rumah, supaya ayah kat sana sejuk suke tengok perubahan yang telah
berlaku setelah sekian lama dia tinggalkan kami sekeluarga. Aku nak change kehidupan
dalam rumah ni selama aku masih ada sebelum aku keluar melanjutkan pelajaran.
Aku nak make sure, taklim(hadis nabi) dibaca setiap hari, adik adik solat di awal waktu dan
berjemaah sama dengan mak, senantiasa positive thinking, dan timbulkan rasa minat
agama dalam diri adik adik. Sebab apa? sebab aku nak nanti aku tinggalkan diorang,
diorang ada base agama untuk protect diorang. Dari segi physical dan mental.
Lagi lagi perempuan kan, payah bhai nak jaga, maruah, aurat dan sbgnya. itu semua
akan ditanya diakhirat sana, sebab akulah yang menjaga mereka sekarang. aku nak
ayah senang menjawab nanti sebab tugas tu dah beralih kat tangan aku.

Aku pun sekarang nak berfikiran dewasa, nak bercinta cinta ni aku rasa tidak
memerlukan kot, ada memang ada tapi buat buat macam tada. Aku ni jenis yang
tak suke sangat membazir duit pasal perempuan, kalau dah kawin lain cerita lah,
nak topup bagai rasa macam berat sangat, tapi sacrifice lah sikit kan. kononnya
cinta perlukan pengorbanan. aku pun nak rasa life budak budak sekarang,
cinta bagai nak rakk, tapi tu dulu lah, sekarnag dah tak dah. single hot dan sexy. hahaha
Aku perlu jadi contoh tauladan dan role model dalam keluarga. supaya apa yang
aku nasihatkan adik adik dan mak, diorang takan balas. "alah, amy pun sama, cakap
tak serupa bikin pun" haaa itu yang tanak, niat dah baik dah nak ubah orang
tapi diri sendiri tak berubah ubah mana orang nak ikut kan. so kite change
diri kita dulu baru kite change orang. Lazimkan kaki ke masjid, supaya adik adik
tengok ohhh abang aku dah berubah. bila aku suruh, ain ida dll dah solat belum? pegi
solat sekarang. baru diorang boleh ikut. itu sbg contohnya lah.

Nak jadikan diorang ni mahal dari segi cinta dan maruah mereka, susun rapi rapi
harga mereka supaya mereka popular di arasy Allah, maruah dan cinta mereka
dijaga oleh Allah. itu yang aku nak buat sekarang. Hopefully Allah permudahkan
urusan dan kerja aku.

So guys, aku tanak celoteh pepanjang. Life aku pun dah berubah, kene kuat daripada
yang dulu. Kite doakan kejayaan kite sesame keh.

Asssalamualaikum :)

No comments: