Sunday, July 4, 2010

Doa Seorang Anak



Ayah.. Ibu..
Selama ini tidak pernah kutunaikan keinginanmu.
Diharapkan 5A UPSR, ku bagi 4A1B,
Diharapkan 8A PMR, ku bagi dirimu 6A2B.
Tetapi kali ini, SPM semakin hari
semakin melambai-lambai, akan ku tunai
amanah dan keinginan mu mencapai straight A's. Amiin,

Ya Allah, aku merintih berdoa dan memohon padaMu
kau teguhkanlah imanku, kau tegakkanlah tiang
agamaku yang repuh ini, kau basahkanlah
lidah dan lembutkan lah sendi tulang menulangku
agar aku dapat istiqamah mengabdikan diriku padaMu, Ya Allah.

Ya Allah, hambaMu yang hina ini lagi herdik.
Ku pinta padaMu agar kau tetapkanlah hati ini
untuk belajar, tiada perkataan malas, bosan dan
seangkatan dengannya dalam kamus kehidupanku
untuk mencapai kecemerlangan. Kau jauhkanlah
aku daripada sifat sifat riak takabur dan sebagainya
dan kau tetapkanlah sifat sifat zuhud tawaduk dan
kefahaman para nabi.

Ya Allah, kau bukalah pintu hatiku, kau terangilah
jiwaku, kau permudahkanlah diriku untuk mengingati,
menghafazi, mempelajari kesemua ilmu ilmu yang aku
pelajari selama ini Ya Allah. Kau berikanlah aku
rasa manisnya iman dan seronoknya menimba ilmu
dibawah redhaMu.

Ya Allah, selama ini aku berjaya membuat
ibu bapaku sendiri menangis menangisi
kekecewaan yang telah aku buat. Aku
tidak menunaikan amanah yang diberikan,
keputusan yang mengecewakan pada mereka.
Tetapi Ya Allah, dengannya cintaku padaMu,
istiqamahkan lah diriku untuk belajar dan
aku ingin sekali lagi membuat
ibu bapaku sendiri menangis teresak esak
akan kejayaan yang aku bina selama ini, Ya Allahh!
aku ingin melihat sendiri ibu bapaku
menaiki pentas menerima penghargaan akan kejayaan ku
bukan melihat kejayaan dibina anak orang lain di bawah.

Ya Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Makbulkanlah doaku ini, permudahkanlah aku menerima ilmu,
kau kuatkanlah diriku ini dari liku liku kehidupan, kau
jauhilah aku dari segala godaan syatan dan nafsu serakah
dan kau jayakanlah rakan rakan seperjuangan aku. Amiin Ya Rabbal Alamin

Kaim! aku akan buktikan yang aku boleh diri sama tinggi dengan kau
duduk sama rendah dengan kau, tunggu aku OVERSEA!

*insyaAllah doakan kejayaan kita bersama agar
kita sama sama menikmati hari bahagia kelak menerima
keputusan yang cemerlang amiin :)

No comments: